Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

 

 

ΤΜΗΜΑΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ

 

 

Ρυπαίνουν το χώρο με σκουπίδια, γράφουν με σπρέι σε κάθε διαθέσιμη επιφάνεια,[34] και σπάζουν κρυσταλλικά πετρώματα της Σπηλιάς για σουβενίρ.[35] Γιατί λοιπόν, να μη σπάσουν και κάποια εικονίσματα των ναϋδρίων;[36] Τι απαιτήσεις μπορεί να έχει κάποιος από τέτοιου είδους ανθρώπους; Μυαλά σαπρά, γόνιμο έδαφος για να φυτρώσουν τα άνθη του κακού [37] − πάντοτε με τη δημοσιογραφική υπόθαλψη βέβαια.[38]

 

«Σβησμένες φωτιές μέσα σε κύκλους περίτεχνα φτιαγμένους από κομμάτια μαρμάρου και μέσα στις στάχτες μισολιωμένα κεριά και κόκαλα ζώων. Το μακάβριο ντεκόρ συμπλήρωναν τα γκραφίτι με νεκροκεφαλές [39] και συνθήματα υπέρ του 'Αρχοντα του Σκότους. (...) "Η εικόνα είναι απόδειξη ότι κάτι ετοιμάζουν πάλι. Την προηγούμενη εβδομάδα δεν υπήρχε τίποτε μέσα στη σπηλιά. Μετά την Κυριακή βρήκαμε σβησμένες εστίες και κεριά. Πριν από μερικές μέρες βρεθήκαμε μπροστά σε κέρινα ομοιώματα κρεμασμένα απ' τους βράχους του εσωτερικού", είπαν στο "Έθνος" δύο αστυνομικοί που φρουρούσαν στην περιοχή των λατομείων έξω από τη σπηλιά. (...) "Πριν από ένα χρόνο περίπου, είχαν σφάξει ένα σκυλί και το είχαν κρεμάσει ανάποδα απ' το βράχο στην είσοδο της σπηλιάς. Τότε, τα κεριά και τα κόκαλα ήταν περισσότερα. Τώρα που υπάρχουν και περιπολίες αστυνομικών, έχουν αραιώσει κάπως [!]. Τις νύχτες, όμως, βλέπουμε ύποπτα άτομα να παίρνουν το δρόμο κατά πάνω..." (ΕΘΝΟΣ, 13/10/95, Οι σατανιστές... ξανάρχονται. Φήμες για δραστηριότητες σατανολατρείας στην Πεντέλη − Επί ποδός η Αστυνομία)

 

Ύστερα από τέτοια δημοσιεύματα, είναι περίεργο που όσα μου έχουν διηγηθεί "έγκυρες" πηγές ήταν ξεκάθαρα μυθεύματα;[40] Αν γίνονται πιστευτές οι προφανέστερες ανοησίες, είναι πολύ ευκολότερο να σταθούν ιστορίες που έχουν ορατά αποδεικτικά στοιχεία.

Παράδειγμα: στα τέλη του 1995 χτίστηκε στο βάθος της Σπηλιάς κάτι που χαρακτηρίστηκε ως "βωμός".[41] Δεν είμαι καθόλου βέβαιος. Αν η κατασκευή αυτή υπήρχε μέσα σε κάποιο καλύβι των λατόμων, θα ήταν η εστία του σιδηρουργού (και υπάρχουν πανομοιότυπες κατασκευές σε δεκάδες καλύβια στο βουνό [42]).

       

Στην πρώτη φωτο, τέσσερις τυπικές εστίες (η κάτω αριστερά είναι του 19ου αιώνα). Στη δεύτερη, πάνω στην εστία βλέπουμε το σκαλιστήρι της φωτιάς, τρία πικούνια και μερικά από τα στηρίγματα του αμονιού. Στην ένθετη κομμάτι της καύσιμης ύλης (ειδικό κάρβουνο που αποδίδει υψηλές θερμοκρασίες). Στην τρίτη, φτυαράκι για το καμίνι και ειδική τσιμπίδα για τα πικούνια. Στην τέταρτη, βάση αμονιού βγαλμένη από την υποδοχή της. Διακρίνονται ορισμένα από τα στηρίγματα. Στην πέμπτη φωτο, αμερικάνικο φυσερό Buffalo τύπου "σαλίγκαρος".

Αν βρισκόταν σε κάποιον κήπο, θα ήταν η βάση για την ψησταριά. Επομένως, χαρακτηρίστηκε βωμός σε συνάρτηση με τα όσα λέγονται για το χώρο που χτίστηκε, αλλά αυτό δεν είναι καθόλου ασφαλές. Η πρόθεση των κτιστών μπορεί να ήταν απλώς το μπάρμπεκιου,[43] αφού φωτιές ανάβονταν πάνω του και κατά τη διάρκεια του κτισίματός του (η μόνη διαφορά από παρόμοιες κατασκευές ήταν πως ήταν πιο προσεγμένη και είχε χρησιμοποιηθεί λάσπη για να γεμιστούν τα διάκενα των πετρών).

Όμως το πράγμα πήρε άλλες διαστάσεις − και πιθανώς αυτή να ήταν και η πρόθεση. Αναλόγως των επισκεπτών και οι θεωρίες: εκείνες τις ημέρες έτυχε να επισκεφτεί τη Σπηλιά μια παρέα προσανατολισμού −ας πούμε− αρχαιοελληνικού. Είδαν το "βωμό" και πρόσφεραν εκεί από τα φρούτα και τους ξηρούς καρπούς που είχαν μαζί τους «αναίμακτη θυσία». Ακολούθως ύμνησαν και ευχαρίστησαν (!) τους κατασκευαστές του βωμού (που προφανώς θεώρησαν "δικούς τους").

Αυτό που τότε ήταν σπάνιο, τώρα είναι συχνότατο. 'Ανθη και βουτήματα (νοστιμότατα!) προσφορά πάνω σε πρόχειρο βωμό έξω από τη Σπηλιά. (Μπορείτε να δείτε διαφωτιστικότερη φωτογραφία της προηγούμενης ημέρας εδώ, από τη σελίδα http://www.diipetes.gr/nysee/photospenteli.html).

Στη συνέχεια όμως, η κατασκευή αποτέλεσε "απόδειξη" για σατανιστικές τελετές. Όταν έλεγα ότι δεν έχω δει τίποτε που να το αποδεικνύει, με αποστόμωναν δείχνοντάς μου το "βωμό": «Και τότε, τι είναι αυτό;» Έτσι, στις 26/1/98 συναντήθηκα με 3 νέους που ερευνούσαν τα ανοίγματα της Σπηλιάς. Ο ένας ήξερε την ύπαρξη του βωμού, και με διαβεβαίωσε πως είχαν βρεθεί εκεί κεφάλια από κότες. Αυτό το αμφισβητώ, δεδομένου ότι σε κάθε μου επίσκεψη επιθεωρούσα το βωμό (άναψα κι εγώ μια φωτιά πάνω του, για να βγει ωραία η φωτογραφία), ο οποίος δε διατηρήθηκε παρά λίγες ημέρες τελειωμένος: ήδη στις 26/12/95 τον είχαν γκρεμίσει. Πότε, λοιπόν, έγιναν οι "αποκεφαλισμοί" πουλερικών;[44]

 

Αριστερά, ο "βωμός" σχεδόν τελειωμένος. (Ο μπαλτάς ένθετος). Δεξιά, τα ερείπιά του.

Και ο χείμαρρος με τις αφόρητες ανοησίες όσο κατεβαίνει τόσο φουσκώνει. Πόσες εκπομπές δεν έχουν βγει στον αέρα μέχρι σήμερα, όπου λέγονται τα χονδροειδέστερα ψέματα και οι εξοργιστικότερες ανακρίβειες! Μέχρι πρότινος ξέραμε πως η πεντάλφα ήταν κατά τους μάγους αποτρεπτικό σύμβολο, και οι κατέχοντες τη χάραζαν στην πόρτα τους ώστε κανένα κακό πνεύμα να μην μπορέσει να τη διαβεί. Η δε άλλη παράταξη τη χρησιμοποιούσε κι αυτή, αλλά ανεστραμμένη, (όπως κάνει και με όλα τα σύμβολα).[45] Τώρα πάνε αυτά: φωστήρες δημοσιογράφοι αποφάνθηκαν, συνεπικουρούμενοι από αμαθείς κληρικούς, πως οι πεντάλφες όρθιες και ανάποδες, γενικώς και οριστικώς, είναι "σατανιστικές".[46] Η δε μαγεία λευκή και μαύρη ένα και το αυτό: του Σατανά!

Έτσι, στις 27/10/97 ο αναρριχητής Γ.Κ. μού είπε ότι κάνοντας χαμηλή τραβέρσα έξω από τη Σπηλιά δεν ήξερε πώς να περάσει από τον σκαλισμένο πεντάκτινο αστέρα. Το σημείο δεν παρουσίαζε καμία τεχνική δυσκολία· εννοούσε ότι φοβόταν την πιθανή κακή επίδραση του συμβόλου! «Εγώ, χάλασα χαραγμένη στο χώμα πεντάλφα»,[47] πρόσθεσε ο σύντροφός του Δ.Θ.Κ. Σύμπτωση ή όχι, τέσσερις ημέρες αργότερα ο πεντάκτινος ήταν κατεστραμμένος.

Η γενικευμένη πίστη πια ότι τα πάντα είναι σατανιστικά έχει οδηγήσει στο σημείο να θεωρείται όχι μόνο π.χ. ένας ανεστραμμένος σταυρός ως σατανιστικό σύμβολο (ας πούμε δικαιολογημένα), αλλά κι ο ισόπλευρος σταυρός (που δεν έχει "πάνω" και "κάτω") εκλαμβάνεται ομοίως ως αποδεικτικό στοιχείο δράσης σατανιστών, οι οποίοι υποτίθεται ότι τον χρησιμοποιούν για να τον βεβηλώνουν! Ο συλλογισμός θυμίζει Ιερά Εξέταση, η οποία έδινε στα θύματά της δύο εναλλακτικές: να πεθάνουν από τα βασανιστήρια αφού δεν παραδέχονταν την ενοχή τους ή να ομολογήσουν και να καούν στην πυρά.

Έτσι, πέρα από τις προθέσεις της εκπομπής Τα Μυστήρια της Ελλάδας, τα όσα έδειξε έχουν καταντήσει να είναι σήμερα πειστήρια σατανιστικής ή άλλης παρεμφερούς δράσης (παρότι βέβαια στο βιβλίο του ο Μπαλάνος αποδίδει αλλού τα σύμβολα − βλ. σ. 292). Με τον τρόπο που παρουσιάστηκαν στην εκπομπή, φάνηκαν να συνδέονται με τον κρεμασμένο σκύλο: το μεγάλο "χτυπημένο" Φ [βλ. εδώ, σημ. 12] πάνω και δεξιά του φρέατος εξαερισμού ΙΙ, η κρεμασμένη κούκλα ψηλά πάνω απ' την είσοδο της Σπηλιάς και η σκαλισμένη παλάμη στο βάθος αριστερά μόλις μπεις. Στο κλείσιμο της εκπομπής έδειξε τον αρχαίο λιθόστρωτο δρόμο καταγωγής των μαρμάρων και είπε ότι κάποτε οδηγούσε στον Παρθενώνα, αλλά τώρα πηγαίνει σε χώρους τελετών με επιμελώς κρυμμένα σύμβολα. Και παρουσίασε σταυρό [βλ. εδώ, σημ. 38] σχηματισμένο με μικρές πέτρες επί του δρόμου, ένα μεγάλο ανάγλυφο σταυρό μέσα σε κύκλο και οκτάγωνο,[48] και το δεύτερο Φ, δίπλα στο οποίο φάνηκε ημερομηνία και επιγραφή. Η τελευταία εικόνα ήταν πτεροδάκτυλος, μαμούθ και κάτι σαν αντιλόπη ζωγραφισμένα σε βράχο.[49]

Τα όσα αναφέρει ο Μπαλάνος στο υποκεφάλαιο Οι σατανιστές και άλλα τρελά (βλ. σ. 285), ότι δηλαδή συγχέονται από τους αδαείς και ταυτίζονται διαφορετικά πράγματα (σατανισμός, μαγεία, αιρετικές ή άλλες λατρείες), ότι πρόκειται για «αυτοπαραγόμενο μύθο», ότι δεν υπάρχουν σατανιστές στην Πεντέλη, με βρίσκουν απολύτως σύμφωνο. 'Αλλωστε, επαναλαμβάνω, ακόμη κι αν κάποιοι πραγματικοί σατανιστές πήγαν, πηγαίνουν ή θα πάνε στην Πεντέλη, δε σημαίνει τίποτε, το ίδιο ισχύει για τον Υμηττό, την Πάρνηθα και οποιαδήποτε άλλη ερημική τοποθεσία.

Όμως,

 

«Είναι γεγονός ότι, πράγματι, κάποιοι κάνουν μαγικοθρησκευτικές τελετές στην Πεντέλη εδώ και δεκαετίες, αυτό είναι αλήθεια». (Πέρα από το Αίνιγμα της Πεντέλης, σ. 292)

 

Στηρίζει την πεποίθησή του αυτή στα διάφορα σκαλισμένα σύμβολα που υπάρχουν στην Πεντέλη. Όμως, αρκεί η ύπαρξή τους για να στοιχειοθετηθεί τέλεση θρησκευτικών τυπικών; Αν όλα τα σύμβολα (ή έστω τα περισσότερα) βρίσκονταν συγκεντρωμένα στο ίδιο σημείο, το θέμα θα ήταν υπό συζήτηση. Τώρα όμως, νομίζω πως δε συνάδει με τη λογική. Διασκορπισμένα σε μια έκταση πολλών στρεμμάτων αριθμούν (με γνώμονα τις ομάδες τους και την τοπογραφία) επτά χώρους, ενώ υπάρχουν και άλλα τουλάχιστον δέκα διάσπαρτα σημεία με μοναχικά σύμβολα.[50] Ποια τελετουργική ανάγκη εξυπηρετείται έτσι, εκτός από την προφανή επιλογή των θέσεων για τεχνικούς λόγους; (Κατάλληλες επιφάνειες, κάλυψη, κ.λπ.). Ένα (μάλλον αξεπέραστο) αντεπιχείρημα είναι και το γεγονός ότι δεν υπάρχει οδική πρόσβαση στους χώρους αυτούς, οπότε θα είχαμε να κάνουμε με αδελφότητα πεζοπόρων, πράγμα αν όχι αδύνατο σίγουρα απίθανο.

Για να μην είμαι απόλυτος, υπογραμμίζω πως εγώ ποτέ δεν αντιλήφθηκα ύποπτη παρουσία ανθρώπων στην εν λόγω περιοχή, ούτε και βρήκα ανάλογα ίχνη. Ούτε γνωρίζω μέχρι στιγμής κάποιον άλλον που να έχει βρει.[51] Αλλά κι αν όντως κάποιοι πηγαίνουν στην Πεντέλη για να επικοινωνήσουν με τον όποιο θεό πιστεύουν, ποιον ενδιαφέρει αυτό; Ο καθένας είναι ελεύθερος να κάνει την προσευχή του όπου εκείνος νομίζει.

Αν λοιπόν αμφιβάλλω πολύ κατά πόσον οι χώροι που υπάρχουν τα λαξεύματα εξυπηρετούσαν τέτοιους σκοπούς, δεν μπορώ να το αποκλείσω και για το μέλλον. Δηλαδή, κάποιοι άλλοι να κάνουν πράγματι εκεί τα τελετουργικά τους, τραβηγμένοι από τη δημοσιότητα που έχει πάρει το θέμα.

Αρκούν αυτά για τα σκαλισμένα σύμβολα και τη σύνδεσή τους με τελετές (γιατί θα πούμε λίγα ακόμη στο σχετικό κεφάλαιο Σιβυλλικά Λαξεύματα). Όσο για τον πτεροδάκτυλο κ.λπ., είναι παράδειγμα τεκμηριωμένης λανθασμένης εντύπωσης,[52] αφού στις 27 Οκτωβρίου 1994, οι TV Film και Stefi Films [53] γύριζαν διαφημιστικό για λογαριασμό της τότε εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Panafon. Αν δεν το είδατε στην τηλεόραση (αποσύρθηκε γρήγορα λόγω προβλημάτων με το κοπιράιτ), έδειχνε κάποιον πρωτόγονο άνθρωπο την εποχή των πτεροδάκτυλων (και των μαμούθ βέβαια, διαφημιστική αδεία), και μέρος του ντεκόρ ήταν και οι βραχογραφίες, οι οποίες όμως δεν πέρασαν καν στο τελικό μοντάζ. Πού να 'ξεραν οι άνθρωποι ότι σε λίγες ημέρες θα γυριζόταν η εκπομπή του Μπαλάνου, και οι βραχογραφίες θα συμπεριλαμβάνονταν σ' αυτή![54] Βέβαια, το λάθος έγινε αντιληπτό, εκ των υστέρων όμως, αφού δηλαδή η εκπομπή είχε βγει στον αέρα.[55]

Δημοσιεύει ακόμη (βλ. αυ. σ. 302) ένα κείμενο και, δεν ξέρω πόθεν ορμώμενος, το αποδίδει στους «άγνωστους τελετουργούς».[56] Νομίζω ότι το περιεχόμενο είχε σχέση με τα έργα της Αεροπορίας περισσότερο παρά με οτιδήποτε άλλο. Έγραφε:

 

«ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΟΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ ΛΗΘΗΣ

ΑΞΙΑ ΠΕΤΡΑ ΔΙΑ ΚΤΙΣΙΝ ΙΔΙΟΥ ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ

ΑΝΤΙ ΣΤΑΘΜΗΣ Η ΣΚΑΠΑΝΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ

Η ΕΥΡΕΣΙΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΠΡΟΟΙΜΙΟΝ ΣΠΑΤΑΛΗΣ

ΟΡΥΜΑΓΔΟΣ ΠΕΙΣΜΑΤΟΣ ΙΣΟΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΦΥΣΕΩΣ

ΑΝΕΞΗΓΗΤΟΝ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΝ ΕΙΣ ΑΦΘΟΡΟΝ ΤΕΜΕΝΟΣ

ΤΟΠΟΣ ΓΟΛΓΟΘΑ Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣ ΤΟΥ ΠΥΛΩΝΟΣ

ΑΤΕΡΜΩΝ ΑΝΑΒΟΛΗ ΣΦΡΑΓΙΣΙΣ ΩΣ ΤΟ ΕΘΟΣ

ΜΕΣΟΝ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Η ΚΛΩΣΙΣ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ ΤΕΛΕΣΦΟΡΟΣ Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ»

 

Σαφώς έχει ένα κρυπτογραφικό χαρακτήρα, μάλλον απευθύνεται σε κάποιους ικανούς να καταλάβουν τα υπονοούμενα, και η φρασεολογία είναι "ελληνοπρεπής", ενδεικτική ίσως του χώρου που ανήκε ο συντάκτης.[57] Όμως, τι σχέση να έχει με τα λαξεύματα και τις υποθετικές τελετές; Το βέβαιο είναι πως ήταν αναρτημένο με πινέζα στην έξω πλευρά της βορινής πόρτας του Αγίου Νικολάου στις 7/7/84. Στις 14 έλειπε, στις 21 ήταν στην ίδια θέση (το ίδιο ή αντίγραφο, δεν ξέρω). Στις 28 έλειπε, στις 4/8 πάλι εκεί. Αυτή τη φορά παρέμεινε μέχρι τουλάχιστον την 1/9, ενώ στις 8/9 εξαφανίστηκε οριστικά.

Όμως δεν ήταν το πρώτο κείμενο· είχε προηγηθεί στις 14/6/84 άλλο που, δυστυχώς, αν και είχα ομοίως αντιγράψει, δεν μπόρεσα να το ξαναβρώ μέχρι σήμερα. Ήταν επίσης στην αυτή θέση πάνω στο πορτόφυλλο τουλάχιστον μέχρι τις 30/6 και, αφού στις 7/7 στη θέση του βρήκα το άλλο, δεν επανεμφανίστηκε. Ήταν όμοιου ύφους και κατασκευής, και θυμάμαι μόνο την πρώτη σειρά: «ΟΦΘΑΛΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΣΚΟΥ ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΦΥΛΛΟΥ...» Μου έχει μείνει η εντύπωση πως είχε λιγότερες σειρές από το δεύτερο, όμως...

Όλα ήταν γραμμένα σε μικρά κομμάτια χαρτόνι. Δε θυμάμαι αν ήταν από πακέτο τσιγάρων, όμως σίγουρα ήταν το επόμενο με το ερώτημα: «ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ;» που βρισκόταν από 8/9/84 μέχρι τουλάχιστον 13/11/87 (!) στο κατώφλι της ίδιας πόρτας. Η εικασία ότι κάποια μορφή επικοινωνίας ήταν σε εξέλιξη ενισχύεται από την ύπαρξη μικρού μολυβιού δίπλα στο χαρτόνι. Ποτέ όμως δεν είδα να έχει προστεθεί κάτι άλλο. Όμως, και μόνο ότι παρέμεινε εκεί επί τρία χρόνια και δύο μήνες είναι αξιοπερίεργο. Αόρατο ήταν; Πιθανώς, λοιπόν, να μην ήταν το ίδιο χαρτόνι − αν και δεν είχα παρατηρήσει καμία διαφορά.

Όμως, δεν είναι μόνο η πίστη για σύγχρονες μαγικοθρησκευτικές τελετές· υπάρχουν και εικασίες για αιρετικής φύσης λατρεία στη Σπηλιά. Ο Μπαλάνος μίλησε στην εκπομπή του για τους Νικολαΐτες (οπαδούς του Νικολάου, γνωστικίζοντος αιρεσιάρχη των πρώτων χρόνων του χριστιανισμού − βλ. Αποκ. β΄ 6, 15). Υποψιαζόταν αίρεση που δέχεται και λατρεύει ταυτόχρονα το καλό και το κακό,[58] κι όλ' αυτά επειδή το εκκλησάκι έχει δύο 'Αγιες Τράπεζες. Η προφανής πραγματικότητα, ότι έχουμε δύο εκκλησίες, (Αγίου Νικολάου και πιθανώς Αγίου Σπυρίδωνος η παλαιότερη), δεν κρίνεται επαρκώς ικανοποιητική και αμφισβητεί τα ονόματα.

 

«Απλώς έχει επικρατήσει να αποδίδονται στους αγίους αυτούς. Στην πραγματικότητα κανένας δεν ξέρει σε ποιους είναι αφιερωμένα τα δύο εκκλησάκια».[59] (Πέρα από το Αίνιγμα της Πεντέλης, υποσ. σ. 145)

 

Όμως οι παλαιές τοιχογραφίες δεν άφηναν κανένα περιθώριο αμφιβολιών, τουλάχιστον όσον αφορά τον 'Αγιο Νικόλαο, που μάλιστα εικονιζόταν τόσο στην κανονική θέση στο τέμπλο όσο και απρόσμενα στην κόγχη του ιερού αντί της Πλατυτέρας.[60]

   

Στην πρώτη φωτο, η τοιχογραφία του στο τέμπλο. Στη δεύτερη, στο ιερό. Η κατά την τουρκοκρατία απόξεση των οφθαλμών μόνο στην τελευταία, φανερώνει μεταγενέστερη αποκατάσταση των λοιπών τοιχογραφιών. Τώρα η μεν δεύτερη τοιχογραφία βρίσκεται αποκαταστημένη κάπου στο Βυζαντινό Μουσείο (δεν εκτίθεται), το δε ιερό μετά την αποτοίχιση έμεινε έτσι (τρίτη φωτο).Στη μελέτη της Ντούλας Μουρίκη,  Οι βυζαντινές τοιχογραφίες των παρεκκλησίων της Σπηλιάς της Πεντέλης, σημ. 14, σ. 87, αναφέρεται πως οι τοιχογραφίες της πρώτης φωτο ανήκουν στον 19ο αι., κάτι που προφανώς αληθεύει, αφού δε φέρουν χαράγματα αλλοδαπών περιηγητών, και μόνο μετά την αποτοίχιση του Αγίου Δημητρίου (αριστερά της γωνίας του βόρειου τοίχου με το τέμπλο) φάνηκαν ονόματα Βαυαρών από το 1836. 'Αλλωστε, σύμφωνα με το σχέδιο του Hallerstein το πλάτος του τέμπλου ήταν πολύ μικρότερο, κάτι που διακρίνεται σήμερα στην τοιχοποιία του.

Όντως δεν υπάρχει κανένα στοιχείο για την ονομασία του παλαιότερου ναϋδρίου, αυτό όμως οφείλεται στην έλλειψη έγκυρων παλαιών αναφορών και στην καταστροφή των δηλωτικών τοιχογραφιών (μάλλον από το νερό που έσταζε ο βράχος, εξ ου και ο μικρός σταλαγμίτης πάνω στο τόξο του ίσως νεότερου τέμπλου).[61]

Ούτως ή άλλως, οι δύο εκκλησίες απέχουν μεταξύ τους τόσο πολύ χρονολογικά, που είναι πολύ δύσκολο να αποδώσουμε αιρετική πρόθεση στους διαφορετικούς τους ιδρυτές. Εκτός, λοιπόν, από την εντελώς αστήρικτη εικασία για τα δύο ιερά υπάρχει ένα πιο θεμελιωμένο ενδεχόμενο:

 

«Αυτό που σε εκείνη τη συζήτηση δε γνώριζα, και που όλως τυχαίως εντόπισα πριν λίγο ψάχνοντας σε ένα πρόσφατο βιβλίο Χριστιανικής Αρχιτεκτονικής, για το δυσερμήνευτο των δυο ιερών βημάτων (άγιες τράπεζες) είναι ότι "δυο κόγχες Ιερού Βήματος" έχουμε σε μια σπάνια κατηγορία μικρών εκκλησιών που εντοπίζουμε κοντά σε κοιμητήρια, οπότε και θεωρούμε πως σχετίζονται με νεκρικές τελετές ή νεκρολατρικές χρήσεις (κατά λέξη του συγγραφέως), οπότε η μία χρησιμοποιείται για την τέλεση της θείας λειτουργίας ενώ η δεύτερη για νεκρικές χρήσεις (μνημόσυνα κ.α.). Αυτοί οι ναοί ανάγονται στην παλαιοχριστιανική περίοδο, επικρατούν όμως από τον 9ο αιώνα και μετά (δες ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ & ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΗ ΤΟΜΟΣ ΠΡΩΤΟΣ: ΤΕΥΧΗ Α΄ & Β΄ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ & ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΗ, Γ. ΑΝΤΟΥΡΑΚΗΣ, 8η  έκδοση, σ. 248, §3)».[Η παράθεση είναι από τον XD, 3/12/05.

βλ.: http://www.esoterica.gr/forums/topic.asp?whichpage=24&ARCHIVEVIEW=&TOPIC_ID=3522]

 

Βέβαια, ακόμη και σε περίπτωση ενός μονόκλιτου ναού οι δύο τράπεζες θα ήταν μόνο σχετικώς ασυνήθιστες, όμως εδώ έχουμε και δύο εκκλησίες. Εκτός κι αν πράγματι ήταν εξαρχής αφιερωμένος ο ναΐσκος μόνο στον 'Αγιο Νικόλαο, προστέθηκε το ταφικό παρεκκλήσι με το δεύτερο ιερό, και ύστερα από αιώνες δημιουργήθηκε η σημερινή κατάσταση με την αυθαίρετη απόδοση του ενός ιερού στον 'Αγιο Σπυρίδωνα.

Όπως και να 'χει, ο Μπαλάνος στο βιβλίο δέκα χρόνια μετά δεν προσδιορίζει ονοματίζοντας όπως στην εκπομπή, αλλά περιορίζεται σε γενική αναφορά:

 

«Είναι πολύ πιθανό τα μέλη κάποιας από αυτές [χριστιανοπαγανιστικές αιρέσεις, σέκτες και αδελφότητες] να δρουν σήμερα στην Πεντέλη...»[62] (Πέρα από το Αίνιγμα της Πεντέλης, σ. 303)

 

Από την πλευρά μου δεν έχω το παραμικρό στοιχείο (πέραν εννοείται από τις νυχτερινές πρόσκαιρες τελετές που περιγράφω στην αρχή του κεφαλαίου [63]), για να συμφωνήσω με τα παραπάνω. Όμως,

 

«Όλα όσα τελετουργικά συμβαίνουν στην Πεντέλη, τόσο αυτά που είδαμε όσο και κάποια άλλα που δε θέλησα ν' αναφέρω...» (αυ. σ. 303)

 

Τι να πω; Αν πράγματι έχει ισχυρά στοιχεία που δε γνωρίζω, ίσως να έχει δίκιο κι εγώ άδικο.[64]

 

ΤΜΗΜΑΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ

 


[34] Οι επιφάνειες του αρχαίου λατομείου −αλλά και τοιχώματα της Σπηλιάς, όπως και οι τοίχοι των ναϋδρίων− έχουν "μακιγιαριστεί" οκτώ φορές με διάφορα υλικά από κινηματογραφικά και τηλεοπτικά συνεργεία, ώστε να μη φαίνονται στο πλάνο οι επιγραφές. [Αρχές Νοεμβρίου 1991, 21 Ιουνίου 1995, τέλη Οκτωβρίου 1997 (σήριαλ ΕΤ1), 5/1/98 (για την ταινία Ούλοι εμείς, εφέντη του Λεωνίδα Βαρδαρού), μέσα Αυγούστου 1999, μέσα Οκτωβρίου 2005, 30/3/06 και 30/10/14 (σκηνή από το σήριαλ Κάτω Παρτάλι)]. Ένας φαύλος κύκλος δηλαδή, με αλλεπάλληλα στρώματα ρύπανσης.

 

Δύο σημεία του τοιχώματος πριν και μετά το "μακιγιάζ".

[1η προσθήκη] Τον Οκτώβριο 2008 καλύφτηκαν σταδιακά με 3 διαφορετικά χρώματα (για να ταιριάζουν με το κατά τόπους υπόστρωμα) όλα τα γκραφίτι. Στις 27/10 είχε ολοκληρωθεί το βάψιμο. Κατά την αργία της επομένης, βέβαια, η χορταστική επιφάνεια καλύφθηκε με συνθήματα παναθηναϊκών φρονημάτων. Έτσι, στις 30/10 είχαμε νέο βάψιμο, και η ιστορία συνεχίζεται...

Ο μπογιατζής (αλλοδαπός) ολοκληρώνει το ένατο "μακιγιάζ" (μάλλον για τις ανάγκες της σειράς του ΑΝΤ1 Το κλειδί του Παραδείσου).

[2η προσθήκη] Τελικά, δεν ήταν υπεύθυνη η τηλεοπτική σειρά, αλλά κάποιος που κινήθηκε από ευγενέστερα ελατήρια. Δυστυχώς, ως γνωστόν, οι καλές προθέσεις δεν έχουν πάντοτε καλά αποτελέσματα. Εδώ περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια την ευφάνταστη τεχνική του:

http://www.rjhorne.com/Main_HTML/graffiti-davelis-cave.html

[3η προσθήκη] Μετά τη μετονομασία του παραπάνω ιστότοπου (ίσως κατόπιν ωριμοτέρας σκέψεως), η ιστοσελίδα περί graffiti αφαιρέθηκε.

[35] «Εμένα μου άρεσε όταν κάναμε ορειβασία κι όταν μπήκαμε στη σπηλιά του Νταβέλη. Επίσης μου άρεσε όταν σκάβαμε επάνω στους βράχους για να βγάλουμε κρυστάλλους». Αυτά τα λυπηρά έγραφε μαθητής Δημοτικού σε δικτυακή ενημερωτική σελίδα κάποιου εκπαιδευτηρίου ως αναμνήσεις από τη σχολική εκδρομή το 2006.

(βλ. http://www.maliaras.gr/site/newspaper/pdf/af108.pdf  σ. 2)

Ναι, οι δάσκαλοι πήγαν τα παιδιά οργανωμένα και τα κατηύθυναν σε αυτή τη δραστηριότητα! Δυστυχώς, αυτή είναι η πραγματικότητα, και ας αφήσουμε στην άκρη κάθε ελπίδα.  (Σε αυτό τον τομέα −για να μην τα φορτώνουμε όλα στους Έλληνες− έχουν αναπτύξει αξιόλογη δράση και Γερμανοί, οι οποίοι συχνά έρχονται οικογενειακώς εφοδιασμένοι με τα ειδικά σφυριά των γεωλόγων).

[προσθήκη] Λοιπόν, όλα τα παιδάκια να φτιάξετε από μια πινακίδα για την οικολογική μας εκδρομή. Αύριο που θα πάμε στη σπηλιά του Νταβέλη, αφού παίξουμε και φάμε, θα μαζέψουμε όλα τα σκουπίδια μας, κι επειδή υπάρχουν μερικοί κακοί άνθρωποι που δε σέβονται το περιβάλλον (ναι, δυστυχώς υπάρχουν ορισμένοι), θα γεμίσουμε την περιοχή με τα ωραία μας πλαστικοποιημένα συνθήματα, ώστε να είναι προσεκτικότεροι στο μέλλον έχοντας παραδειγματιστεί από εμάς. (Αυτά τα φανταστικά λόγια, πόσο μπορεί να απέχουν από την πραγματικότητα της επόμενης φωτογραφίας;)

[36] Πράγμα που είδα να έχει συμβεί στις 18/11/93, την περίοδο δηλαδή που κάποιοι φρόντιζαν να επαληθεύσουν τα όσα διαδόθηκαν από το Made in Greece. Τότε, [βλ. εδώ, σημ. 21] είχαμε δει κατ' επανάληψη στην τηλεόραση μια εικόνα του Χριστού με καμένο το μάτι. Κάποιοι πρόσφατα έκαναν το ίδιο καίγοντας τα πρόσωπα σε αυτή την εικόνα:

'Αλλες καταστροφές εικόνων στις 5 ή 6/8/06, στις 12/10/08 (κατόπιν γενναίας ουζοποσίας και αγανακτήσεως για το σκάνδαλο Βατοπεδίου), και στις 30/12/13.

[37] Μπορεί να χαρακτηρίζω τέτοια φερσίματα ως κτηνώδη, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι φυσιολογικά. Απλώς δηλώνουν το επίπεδο εξέλιξης. Η πολιτισμένη μας συμπεριφορά μαθαίνεται δύσκολα και κατευθύνεται κόντρα στις φυσικές μας παρορμήσεις. Είναι ανεδαφικό να περιμένω από το σκύλο  μου να μαζεύει τα σκουπίδια του από δική του πρωτοβουλία. Πρέπει να τον μάθω να το κάνει, και το απογοητευτικό είναι ότι ο σκύλος μαθαίνει ευκολότερα. Έτσι, οι απαίδευτοι άνθρωποι τόσο μπορούν τόσο κάνουν. Σε αυτό το επίπεδο δεν υπάρχουν καλοί και κακοί· οι περιστάσεις έχουν τοποθετήσει τους μεν εδώ και τους δε εκεί. Ο καθένας θεωρεί καλή την ομάδα του και κακή την άλλη ομάδα. Γράφουν οι μεν "Ολυμπιακός", οι άλλοι είναι υποχρεωμένοι (αν σέβονται τον εαυτό τους) να το σβήσουν και να γράψουν "Παναθηναϊκός". Έτσι, κάποιος θεώρησε υπόπτου προελεύσεως τις τελευταίας εσοδείας (2005) επιγραφές με σπρέι (Welcome to hell, Black metal, Rotting Christ) έφερε κι αυτός το σπρέι του, κάλυψε τα "σατανιστικά" και τα αντικατέστησε (πάνω βέβαια στο τοίχωμα του αρχαίου λατομείου) με το "Ιησούς Χριστός Νικά". Ο ποδοσφαιρικός μας πολιτισμός μεταφερμένος αυτούσιος. Και πάντα υπάρχει και το χειρότερο: κάποιος ζηλωτής χριστιανομάχος έγραψε με μαύρο μαρκαδόρο πάνω στη μαρμάρινη πλάκα της δεξιάς Αγίας Τράπεζας DEUS DIABOLUS INVERSUS. Αυτός λοιπόν ήταν ο κακός. Ο καλός τι έκανε; Μα, έφερε γαλάζιο σπρέι και έσβησε την επιγραφή! Όπως η σύγχυση της εποχής μας είναι απερίγραπτη, δεν αποκλείεται σύντομα να έχουμε σατανιστές-οικολόγους προστάτες της Πεντέλης, δωδεκαθεϊστές λαθρολατόμους, χριστιανούς να καίνε τα ανίερα άλση... Ή μήπως έχουν ήδη συμβεί όλ' αυτά; Πάντως, ένα προμήνυμα ήταν το θέαμα που αντίκρισα όταν μπήκα σε βαγόνι-τραπεζαρία των Ελληνικών Μαρμάρων το βράδυ 22/11/85. Τους τοίχους κοσμούσαν εν είδει ταπετσαρίας φωτογραφίες πορνοπεριοδικών, πλην ενός στον οποίο δέσποζε τεράστιος μεταλλικός εσταυρωμένος!

Δεν άργησαν να εμφανιστούν και ορειβάτες-βάνδαλοι. Στις 25 ή 26 Απριλίου 2009, σημάδεψαν κάποιες διαδρομές στην Πεντέλη και θεώρησαν καλό να γράψουν και πάνω στον αρχαίο σπόνδυλο.

Κουίζ: σε ποια κατηγορία ανήκουν όσοι ευλαβείς καθαρίζουν τα ξωκλήσια και πετούν τα σκουπίδια τριγύρω; Ή οι θεοσεβούμενοι σαν εκείνους που στις 6/12/88 στήριξαν έξω δεξιά του ιερού Αγίου Σπυρίδωνα 10 λαμπάδες με ύψος 1,5 μ. εκάστη κι άφησαν το τάμα τους να καεί μαυρίζοντας ανεπανόρθωτα το τοιχίο του τέμπλου;

[38] Σε τι θεό μπορεί να πιστεύουν αυτοί που κατέστρεψαν το εικονοστάσι που βρισκόταν κάπου ψηλά στο βουνό; Νομίζω πως δεν είχε καμία σημασία που ήταν ένα χριστιανικό εικονοστάσι. Το ίδιο θα έκαναν σε οτιδήποτε έβρισκαν.

Αριστερά, πρόσφατα φτιαγμένο. Δεξιά, τα απομεινάρια του.

Σκέπτομαι ότι καλό είναι να σταματήσω εδώ την παράθεση τέτοιων "κατορθωμάτων", γιατί η δημοσιοποίησή τους είναι επιβράβευση και κίνητρο για περαιτέρω δράση των μικρών Ηρόστρατων (ειδικά, για όσα συμβούν μετά τη δημοσίευση του παρόντος, είτε συμπτωματικά είτε υπό τύπον διαλόγου με το βιβλίο, δε θα υπάρξει καμία μνεία). Να σημειώσω όμως πως υπάρχει αμυδρή ελπίδα: κάποιοι πρωτοήρθαν ως καταστροφείς αλλά μεταστράφηκαν αργότερα, γιατί τους άλλαξε η επαφή τους με το βουνό.

[39] Στις 29/8/81 στο στόμιο της Σπηλιάς υπήρχε πάνω σε σανίδα επιγραφή με κόκκινα γράμματα: «Παρακαλώ μην εισέρχεσθε. Εμποδίζετε τις εργασίες τοπογραφικού συνεργείου». Και τούτο, επειδή από 22/8/81 (και για 3 εβδομάδες) είχαν ενώσει αρκετά τοπογραφικά σημεία με λεπτά σκοινιά, που διέτρεχαν τη Σπηλιά σε ύψη που εμπόδιζαν τη διέλευση (προφανώς για την υλοποίηση των ευθυγραμμιών και των κλίσεων).

 

Επ' ευκαιρία, να πούμε πως όσα τοπογραφικά σημάδια είναι γραμμένα με κόκκινο ή λευκό χρώμα (πρώτη φωτο) ανήκουν σε αυτή την περίοδο (ή και προγενέστερα). Όσα σώζονται με πράσινο χρώμα (δεύτερη φωτο) γράφτηκαν στις αρχές Αυγούστου 1990 [βλ. εδώ, σημ. 60], για τις ανάγκες της τρίτης κοινοπραξίας (που τελικά δεν προχώρησε σε τίποτε τα έργα).

Ενδεικτικό της... σοβαρότητας που επικρατούσε ήταν ότι κάποιος απ' το συνεργείο είχε γράψει πριν στρίψει η ράμπα για το βάθος της Σπηλιάς, με την ίδια άσπρη μπογιά που χρησιμοποιούσαν για τα σημάδια τους: VELVET UNDERGROUND. Στις 14/11 είδα πως είχε κάνει και νεκροκεφαλή με σταυρωτά κόκαλα πάνω στη σταλαγμιτική κολόνα στη βάση των βαθμίδων (αυτή την 1/12/97 την είχαν περάσει με πράσινο χρώμα) κι άλλη μια στο τοίχωμα αριστερά μέσα από την είσοδο με την προσθήκη της επιγραφής: KEEP OUT. Οι νεκροκεφαλές αποδείχτηκαν δημοφιλείς. Στις 17/5/86 κάποιοι που είχαν ανάψει φωτιά μέσα στο στόμιο αερισμού είχαν σχεδιάσει νεκροκεφαλές με κιμωλία. Στις 25/6/87 είδα παρόμοιο σχέδιο χαραγμένο σε βράχο (για τη θέση βλ. Μ. Κορρέ, Από την Πεντέλη στον Παρθενώνα, σ. 84-5, σχ. 14, οριζόντια τομή λατομείων Λ1 και Λ2, αρ. 9, και κάτοψη λατομείων Λ1 και Λ2, αρ. 14 του σχ. 12, σ. 80-1). Στις 16/5/05 είδα ότι κάποιος είχε προσπαθήσει να το χαλάσει ξύνοντάς το σταυροειδώς. Στις 29/9/07 παρέα τυπικών βανδάλων έφτιαξε με σπρέι υπερμεγέθη νεκροκεφαλή με τα συμπαρομαρτούντα στο επίπεδο τμήμα του τοιχώματος πριν από την είσοδο για τη "λίμνη".

Μερικές από τις νεκροκεφαλές (η κάτω αριστερά, έπειτα από κάποια επέμβαση, δε διακρίνεται πια).

Όσο για τα "σατανιστικά" συνθήματα, ποτέ δεν έλειψαν οι νεαροί που τα γράφουν για αστείο. Φανταστείτε αυθεντικούς σατανιστές (ό,τι και να σημαίνει αυτό) να γράφουν στην είσοδο της Σπηλιάς Welcome to hell! (όπως έγραψαν κάποιοι από το Νέο Φάληρο στις 19/3/05). Θα διαμαρτυρηθούν: «Μπορεί να είμαστε σατανιστές αλλά όχι και φαιδροί!» Ένα μήνα αργότερα ήταν γραμμένο με πέτρες στο έδαφος HELLO δεξιά μετά τις στέρνες. Επειδή το Ο ξέφευγε λίγο από την ευθυγράμμιση, υποθέτω πως η αρχική λέξη ήταν HELL και κάποιος με χιούμορ πρόσθεσε το Ο.

[40] Υπάρχει η τάση να ισχυρίζονται οι άνθρωποι πως ήταν αυτόπτες μάρτυρες γεγονότων που μόνο έχουν ακουστά. Έτσι, να η "μαρτυρία" κάποιου που η δουλειά του τον φέρνει πολύ τακτικά στο βουνό. Τον Αύγουστο 2004 μου διηγήθηκε ότι προ 10-12 χρόνων είχε δει να χορεύουν γύρω από φωτιά κάποιοι γυμνοί απ' τη μέση και πάνω. Έριξε με την καραμπίνα στον αέρα, φωνάζοντας και σε άλλους που τάχα είχε μαζί του, κι εκείνοι το 'σκασαν. Μου έδειξε το ακριβές σημείο μέσα από την είσοδο της Σπηλιάς όπου είχαν κρεμάσει σκύλο από αναρριχητική ασφάλεια και προφανώς του έπιναν το αίμα, αφού του είχαν μπηγμένο καλαμάκι στο λαιμό! (Δεν τον πληροφόρησα ότι το συγκεκριμένο σκοινάκι δεν υπήρχε τότε, αφού το βύσμα καρφώθηκε μόλις τον Μάιο 1999. Αλλά στις 24/3/97 μου είπαν την ίδια ιστορία σε παραλλαγή όπου ο σκύλος κρεμόταν από καλώδιο και ήταν γδαρμένος). Ανταμείβοντας το θαυμασμό μου, προχώρησε σε άλλη ιστορία, όταν σε δρόμο από Μαυρηνόρα προς Πλατάνα βρήκε τάχα μικρό φέρετρο με σαπούνια και καρφιτσωμένες φωτογραφίες επωνύμων. Θυμόταν μόνο του μπασκετμπολίστα Παναγιώτη Γιαννάκη. Δηλαδή, με εντυπωσιακή ακρίβεια επανέλαβε όσα είχε ακούσει από την τηλεόραση το 1993 ανασυνδυασμένα σε δική του εκδοχή, αφού όλα είχαν ειπωθεί για άλλες περιοχές της Αττικής!

[41] Δεν ήταν ο πρώτος. Ένα μήνα πριν κτιζόταν άλλος παραπλεύρως, όμως διαλύθηκε προτού ολοκληρωθεί.

Ο υπό ανέγερση "βωμός".

[42] Προσοχή λοιπόν, να μην την πάθουμε σαν κάποιον ηλικιωμένο λάτρη του κινηματογράφου, πλην όμως αναλφάβητο, που βλέποντας στην οθόνη ένα Εβραίο με το αστέρι του Δαβίδ στο στήθος, αναφώνησε: «Να ο σερίφης!» Όμως, σε δευτερόλεπτα άρχισε να διακρίνει κι άλλους με αστέρια: «Κι άλλος σερίφης! Κι άλλος!»

[43] Δεν υπερβάλλω· απ' τον Απρίλιο '88 κι επί 2 χρόνια έρχονταν κάποιοι τακτικά κι άναβαν φωτιά για μπάρμπεκιου μερικά μέτρα πιο κάτω απ' την είσοδο της "λίμνης". Είχαν χτίσει πέτρες σε αρκετό ύψος (υπάρχει ο σωρός μέχρι σήμερα), μόνο που το σχήμα ήταν κυκλικό αντί τετράγωνο. Χρησιμοποίησαν ως πάγκο φύλλο μπετοφόρμ από τον τοίχο του πράσινου παραπήγματος του Σαραντόπουλου απέξω. Χαρακτηριστική "υπογραφή" τους ήταν τα άφθονα σκουπίδια που άφηναν επιτόπου.

Τα ερείπια της αναμφισβήτητης ψησταριάς.

[44] Πάντως, πίσω από το βωμό, βρήκα σχεδόν καινούργιο μπαλτά (!), μόνο που το εύρημα ήταν πρωθύστερο: στις 6/5/95, επτά μήνες δηλαδή προτού χτιστεί.

Αλλά, σκεφτείτε τι θα είχε ειπωθεί αν εντόπιζαν αυτό το τραπέζι για τέσσερις:

"Αρχαία μεγαλιθική τράπεζα κάποιας σκοτεινής λατρείας, όπου προφανώς παρέθεταν ως γεύμα μέθεξης τα θύματα των ανθρωποθυσιών. Πιθανότατα χρησιμοποιείται μέχρι τις μέρες μας."

[45] Το τι πραγματικά συμβολίζει η όρθια πεντάλφα και τι η ανεστραμμένη είναι θέμα άλλου γνωστικού πεδίου. Εδώ περιοριζόμαστε στις δοξασίες μεταξύ "βεβήλων".

Σίγουρα αυτή η ανάποδη πεντάλφα, που αντίκριζαν οι επισκέπτες της Σπηλιάς από το 1955 (μάλλον) μέχρι το 1972, ήταν μπροστά από την εποχή της.

[46] Απορώ, πώς και δεν έχουν συμπεριλάβει τις "πεντάλφες" της αμερικάνικης αεροπορίας ή των διαφόρων "κόκκινων" στρατών. Ίσως επειδή τις λένε πεντάκτινους αστέρες.

Υποθέτω πως αυτοί που το 1958 έγραψαν τα ονόματά τους μέσα στη Σπηλιά φτιάχνοντας κι ένα πεντάκτινο αστέρι δε φαντάζονταν ότι κάποτε μπορεί να τους χαρακτήριζαν σατανιστές (βέβαια, τι το 'θελαν κι αυτοί, 21 Σεπτεμβρίου παραείναι κοντά στην ισημερία!)

[47] Η πρώτη φορά που παρατήρησα κάποιο σύμβολο στο χώμα, πριν από τις τηλεοπτικές εκπομπές, ήταν στις 14/11/89. Στη μέση της ράμπας, εκεί όπου τώρα είναι η μεγάλη ανασκαφή, είχαν χαράξει πεντάλφα με μικρούς κύκλους στις αιχμές. Μέσα στους κύκλους υπήρχαν σύμβολα ή γράμματα. Όμοιο είδα και στο στόμιο της Σπηλιάς στις 21/11/89, όμως, ίσως να υπήρχε από την προηγούμενη βδομάδα. Στις 30/3/95 υπήρχαν 2 πεντάλφες χαραγμένες στο έδαφος στη στροφή της ράμπας πριν από την είσοδο για την υπόγεια πηγή. Έκτοτε εμφανίζονται κατά καιρούς παρόμοια σχέδια διαφόρων μεγεθών, όμως δεν έχει πια νόημα να τα αναφέρουμε ένα προς ένα. Π.χ. στις 29/6/00 έξω από τη Σπηλιά, στη στέρνα και δεξιά από το "δωματιάκι" υπήρχαν ανάποδες πεντάλφες φτιαγμένες με... κέτσαπ.

[48] Το έχω ονομάσει μαντάλα (κύκλος). Έτσι καλούνται τα σύμβολα (ειδικά του βουδισμού) που αποτελούνται από συνδυασμούς κύκλου και του αριθμού 4 (τετράγωνο, σταυρός, κ.λπ.). Το ηπιότερο που έχει λεχθεί για τη συγκεκριμένη μαντάλα ήταν ότι πρόκειται για μασονικό σύμβολο, πράγμα όμως που οδηγεί πάλι στα ίδια, αφού "ως γνωστόν" και οι τέκτονες του Σατανά είναι. Μέχρι κι ο Μ. Κορρές με ρώτησε χαριτολογώντας αν είναι έργο των ουφολόγων ή των σατανιστών. Και προφανώς, της τηλεοπτικής παιδείας που προαναφέραμε ήταν εκείνοι που την 1/11/93 είχαν γράψει με μαρκαδόρο πάνω στη μαντάλα satan και κανονική πεντάλφα με σταυρό στο μέσον.

[49] Στις 12/2/96 κάποιοι επηρεασμένοι είχαν σβήσει ξύνοντας τα κεφάλια των ζώων, προφανώς για ν' ακυρώσουν τα "μάγια".

Τώρα το μόνο που απέμεινε είναι κάποια ίχνη χρώματος. Μπορείτε να δείτε εδώ (3:56:30-36) πώς ήταν στα τέλη Οκτωβρίου 1994, όταν δηλαδή ζωγραφίστηκαν.

[50] Η ταξινόμηση δεν είναι απόλυτη, αλλά οπωσδήποτε καταδεικνύει τη γενική εικόνα.

[51] Φανταστείτε πως η μοναδική περίπτωση που κάποιος βρήκε κάτι που χαρακτήρισε κηροπήγιο και θεώρησε ως αποδεικτικό στοιχείο, δεν ήταν παρά τα υπολείμματα ενός μπρούτζινου φωτιστικού που είχα αφήσει εγώ εκεί! Αυτό δεν έγινε σκόπιμα. Απλώς, το είχα βρει ανεβαίνοντας στο βουνό στις 14/5/92 σε κάποιον από τους συνήθεις σωρούς σκουπιδιών, και στάθηκα να το διαλύσω εκεί όπου βρίσκεται η μαντάλα, για να πάρω μερικά χρήσιμα εξαρτήματα. Όσα δε χρειαζόμουν τα έχωσα πρόχειρα κάτω από μία λαμαρίνα, για να τα πάρω όταν ξαναπεράσω και να τα πετάξω σε κάποιον κάδο στην Πεντέλη, όμως τα ξέχασα τελείως. Με έκπληξη είδα στις 17/10/93 τον Βόιτσεκ (Πολωνός με τον οποίο έκανα αναρρίχηση) να βρίσκει το "κηροπήγιο" ανάμεσα στις πέτρες που έφραζαν τη δίοδο προς την είσοδο της Σπηλιάς! Προφανώς κάποιος που το είχε βρει κάτω από τη λαμαρίνα το μετέφερε εκεί. Στη συνέχεια, το θυμάμαι να βρίσκεται μέσα στην εκκλησία (κρεμόταν επί πολύ στο βορινό παράθυρο), διότι ως φαίνεται κάποιος άλλος νόμισε πως ανήκε στα αφιερώματά της.

Είναι πολύ εύκολο να βγάλουμε λανθασμένα συμπεράσματα, και ένα πραγματικά κωμικό περιστατικό μπορεί να διαβαστεί εδώ:

http://www.esoterica.gr/forums/topic.asp?whichpage=24&ARCHIVEVIEW=&TOPIC_ID=3522 (jbg,12/11/05),

όπου προετοιμασίες μάλλον για παιδικό Halloween πάρτι καταστράφηκαν, όταν παρερμηνεύτηκαν ως μαύρη μαγεία στρεφόμενη κατά παιδιών! Αυτά έγιναν τη νύχτα του Σαββάτου. Το πρωί της Δευτέρας βρήκα τα άφθονα ποδοπατημένα υπολείμματα −ιδιαίτερα τσιχλόφουσκες− και απόρησα. Πάντως, για να μην πάνε χαμένα, τάισα με αυτά τα ποντίκια της εκκλησίας. (Βέβαια, διαφορετικά βίωσε τα πράγματα ο "παθών"-δράστης και κατατάσσει την εμπειρία του σε εκείνες μιας άλλης πραγματικότητας, όμως πάλι προκύπτει το ερώτημα: η κότα έγινε πρώτη ή το αυγό; Η δική μου γνώμη είναι ότι με το να πλανηθεί μετακινήθηκε και προκάλεσε τα  γεγονότα για να ζήσει μια τυπική πεντελική εκδήλωση που, πέρα από το αστείο πρώτο επίπεδο, μετέφερε ένα συγκεκριμένο νόημα με αποδέκτη τον ίδιο).

[52] Ευτυχώς που δεν έγινε αντιληπτό και το σε πραγματικές διαστάσεις γύψινο κρανίο του πτεροδάκτυλου (βρισκόταν έξω από τα καλύβια του τριβείου Περράκη, και στις αρχές Νοεμβρίου 1994 κάποιος το πήρε).

[53] Να γιατί έγραφε Stefi πάνω στην (πρώην) κατατοπιστική πινακίδα των Ελληνικών Τεχνικών Έργων στην αρχή του χωματόδρομου [βλ. εδώ, σημ. 28].

[54] Στα τέλη του 1998 κάποιοι είχαν κάνει βραχογραφίες μέσα στη Σπηλιά μάλλον με κάρβουνο (μεταξύ τους θυμάμαι ένα άλογο).

[55] Βλ. και Τα Μυστήρια της Πεντέλης, σ. 170-1.

[56] Αν οφείλεται στη λέξη «τελετή» που περιέχεται στην τελευταία σειρά του κειμένου, έχω τη γνώμη ότι δεν είναι ισχυρή ένδειξη.

[57] 'Αλλα ευρήματα, που ίσως σχετίζονται, ήταν ένα ευμέγεθες δαχτυλίδι με κεφαλή της Αθηνάς, που βρισκόταν στις 18/2/87 μέσα στην τρύπα του εξωτερικού τοίχου (από δοκάρι της σκαλωσιάς) δεξιά του βορινού παραθύρου. Δεν ξέρω πόσο γρήγορα το πήραν, γιατί όταν θυμήθηκα να ξανακοιτάξω ήταν ήδη 2/3 και έλειπε.

Επίσης, στις 28/10/93 η Μ.Μ. βρήκε δίδραχμο του 1926 με την ίδια παράσταση της Αθηνάς σε κατασκευή μπρελόκ. Αυτή τη φορά είχε πέσει από κάποιον μπροστά στην τσιμεντένια κατασκευή ΙΙΙα του 1980, που βρίσκεται στα αριστερά όπως πηγαίνουμε για τις σήραγγες ΙΙΙ και ΙΙ.

Ώσπου να βρω πού έχω καταχωνιάσει το μπρελόκ, περιοριστείτε σε ένα όμοιο δίδραχμο.

Αλλά και πρόσφατα εμφανίστηκε αγαλματίδιο της Θεάς Αθηνάς ως ανάθημα.

[58] Οπότε υποθέτω πως εννοούσε μάλλον τον κατά δύο αιώνες μεταγενέστερο μανιχαϊσμό.

[59] Στη σειρά Σπορ και περιπέτεια (ετ2, 10/7/90) δεν είχαν ενδοιασμούς: αποκάλεσαν το συγκρότημα των ναϋδρίων ως Παναγιά του Λατομείου. (Το αυτό όνομα ανέγραφε και εφημερίδα στις 27/8/90 στην είδηση με τίτλο Η Αεροπορία «μέσα» στη σπηλιά του Νταβέλη). Αλλά και παλαιότερα είχε παρουσιαστεί ως Παναγιά η Βρεφοκρατούσα (ΤΑ ΝΕΑ, 3/2/75, σ. 5).

Μια αληθοφανής υπόθεση του Λαδά είναι ότι το νότιο εκκλησάκι ήταν αφιερωμένο στους Αγίους Παύλο και Ανδρέα (βλ. Η Σπηλιά της Πεντέλης, σ. 149), εφόσον υπάρχει χαραγμένη επιγραφή στο βράχο που τους απευθύνει δέηση. Αλλιώς, θα ήταν τουλάχιστον αγένεια προς τον 'Αγιο Σπυρίδωνα (με την προϋπόθεση, βέβαια, πως η επιγραφή είναι μεταγενέστερη της μετατροπής του ασκητηρίου σε ναό).

«'Αγιε Παύλε, 'Αγιε Ανδρέα...» (Η επιγραφή είναι δυσανάγνωστη· έτσι, σκίασα ελαφρώς ό,τι διέκρινα στη φωτογραφία).

[προσθήκη] Ενώ η Μουρίκη υποθέτει αφιέρωση σε Πέτρο και Παύλο (βλ. Οι βυζαντινές τοιχογραφίες των παρεκκλησίων της Σπηλιάς της Πεντέλης, σ. 96, 112), σε αρκετά όψιμη εποχή όμως, αφού οι παραστάσεις των δύο αποστόλων αντικατέστησαν παλαιότερες (Καλλινίκου και Βαρνάβα).

[60] Κάποιοι θέλησαν να διορθώσουν το αντικανονικό και "χτύπησαν" με εργαλείο την τοιχογραφία για να "πιάσει" νέο κονίαμα και να φτιάξουν το σωστό fresco.  Ο Σωτηρίου γράφει: «...φέρει (...) τοιχογραφίαν του  Αγίου Νικολάου εν προτομή καλυπτομένην εν μέρει υπό μεταγενεστέρας εικόνος της Πλατυτέρας...» (Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος, 1927, σ. 46). Η επέμβαση προφανώς έγινε μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους, εφόσον ονόματα περιηγητών από 1781 μέχρι 1832 ήταν ήδη χαραγμένα πάνω στην τοιχογραφία και καταστράφηκαν μερικώς (βλ. Η Σπηλιά της Πεντέλης, Γ. Λαδά, σ. 153-4). Ακόμη και αυτά τα χτυπήματα αποδόθηκαν −πολύ όψιμα βέβαια− σε δράση σατανιστών! (παρότι θα μπορούσαν να προσέξουν ότι και σε άλλα σημεία του επιχρίσματος των τοίχων υπάρχουν ίδια χτυπήματα χωρίς να υπάρχει εικονιζόμενο πρόσωπο προς βεβήλωση).

Μεταξύ των ονομάτων ήταν του L.F.S. Fauvel, του υποπρόξενου της Γαλλίας που σχεδίασε το αρχαίο λατομείο το 1781, και του αρχιτέκτονα - μηχανικού Jaques Fucherot που εργάστηκε −όπως και ο προηγούμενος− το 1776 και το διάστημα 1780-82 για λογαριασμό του δούκα Auguste de Choiseul-Gouffier, ο οποίος (πρέσβης αργότερα της Γαλλίας στην Πόλη) έγραψε το τρίτομο έργο Voyage pittoresque de la Grèce. Ακόμη, το όνομα του −επίσης Γάλλου− αρχιτέκτονα Jules Goury, που ήρθε στην Ελλάδα το 1832, γνωρίστηκε με τον 'Αγγλο συνάδελφό του Owen Jones, συνέχισαν μαζί στη Μικρά Ασία και στην Αίγυπτο, για να καταλήξουν στην Αλάμπρα της Ισπανίας. Εκεί ασχολήθηκαν με την καταγραφή των μνημείων της αραβικής τέχνης, αλλά το 1834 ο Goury πέθανε από χολέρα σε ηλικία 33 ετών. Επίσης, ο Λαδάς αναφέρει κάποιον L. I. Scoles (που δεν μπορώ να επαληθεύσω, αφού δε διακρίνεται στις δικές μου φωτογραφίες). Βρήκα λοιπόν ένα Scoles, 'Αγγλο αρχιτέκτονα με αρχαιολογικά ενδιαφέροντα που το 1822 πέρασε από την Ελλάδα, όμως ονομαζόταν Joseph John.

Τμήμα της τοιχογραφίας όπου διακρίνονται τα ονόματα Goury (1832), LEE (1820 ή 1876;), Fucherot και Fauvel (μάλλον 1782 και 1786), Gropius (1804) (Georg Christian, πρόξενος της Αυστρίας), Πέτρος (1804) (Γάσπαρης, διερμηνέας του προηγουμένου, κατά τον Λαδά, σ. 154, σημ. 16).

Σήμερα τίποτε από αυτά δεν υπάρχει (παρά μόνο σε φωτογραφίες). Λόγω του κινδύνου κατάρρευσης της εκκλησίας, αποτοίχισαν τις τοιχογραφίες το 1982, τις παρουσίασαν αποκαταστημένες σε έκθεση στην Πλάκα στις 26/7/85 (την επισκέφτηκα την 1/9/85), και στη συνέχεια τις μετέφεραν στο Βυζαντινό Μουσείο, όπου δεν εκτίθενται όλες· μόνον ο τρούλος και η Αγία Αικατερίνη (επιλέξτε Μνημεία/Αλφαβητικά/Σ/Σπηλιά Πεντέλης). (Η Αγία Αικατερίνη αποκαλύφθηκε κατά τις εργασίες του 1972 −βλ. εδώ, σ. 86−, ενώ ο Λαδάς στο σημείο αυτό έχει τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Για τις εργασίες βλ. Παπαγεωργίου Στ., Ναός Αγίου Νικολάου Σπηλιάς Πεντέλης ή Νταβέλη Αττικής. Αποτοιχίσεις - Επεξεργασία - Αποκατάσταση των τοιχογραφιών του τρούλου, Αναστήλωση - Συντήρηση - Προστασία μνημείων και συνόλων 2, 1987, 193-202). Επέζησε η εκκλησία 800 χρόνια σχεδόν, κάτω από Φράγκους, Καταλανούς και Τούρκους αλλόθρησκους, αλλά δεν τα κατάφερε με τους Νεοέλληνες.

[61] Το αξιοπερίεργο δεν είναι με αυτά τα ονόματα αλλά με εκείνο του ναϋδρίου της κορυφής. Πώς γίνεται το νεότερο ξωκλήσι Μεταμόρφωση του Σωτήρος να μετατρέπεται σε Προφήτης Ηλίας; Από πού ξεκίνησε το λάθος και πώς διαδόθηκε τόσο σύντομα σε ανθρώπους που δε γνωρίζονται καν μεταξύ τους; Αν ο υπαίτιος δεν είναι το internet, έχουμε πραγματικό μυστήριο. Διότι το λανθασμένο αστραπιαία εκτόπισε το ορθό όνομα, που μάλιστα δεν ήταν κρυφό. Και μόνο ο πρόεδρος της Κοινότητας Παλαιάς Πεντέλης που κατά τις πυκνές τηλεοπτικές του εμφανίσεις δεν παραλείπει να αναφερθεί στην «Αγιασωτήρα», φυσιολογικά θα αρκούσε για να αναχαιτίσει την εξάπλωση του "Προφήτη Ηλία". Κι όμως! Το λάθος κατάφερε να εδραιωθεί βιβλιογραφικά, αφού μπόρεσε να παρεισφρήσει στο βιβλίο Πέρα από το Αίνιγμα της Πεντέλης (σ. 263), αλλά και στο Πεντέλη: το ιερό όρος της Αθηνάς του Τάσου Πετούρη (σ. 43).

Το κακό με τα έντυπα είναι ότι «ο γέγραφα γέγραφα»· ενώ αμφότεροι γνωρίζουν πλέον το σωστό όνομα δεν μπορούν να κάνουν τίποτε για να το διορθώσουν, και το λάθος θα συνεχίσει τη διασπορά του.

[προσθήκη] Εν έτει 2011, να ο "Προφήτης Ηλίας" και στο εβδομαδιαίο περιοδικό Φαινόμενα (8/1/11, Ελεύθερος Τύπος) http://www.e-typos.com/entheta/28/fainomena20110108pp.pdf (σ. 31), (επαναλαμβάνεται κι εδώ).

Αντίθετα, στην ηλεκτρονική μορφή ενός κειμένου μιας ιστοσελίδας, παρά τον κίνδυνο του εφήμερου, υπάρχει η ευχέρεια της αέναης ανανέωσης. Επομένως, αν σε κάποιο link δε βρείτε την παραπομπή μου, θα πρέπει να αρκεστείτε στη διαβεβαίωσή μου ότι μέχρι τη συγγραφή του παρόντος το κείμενο ήταν αυτό που αντέγραψα. Ή να κάνετε μια (απέλπιδα) προσπάθεια εδώ: http://www.archive.org/web/web.php

[προσθήκη] Στο παρόν βιβλίο κάθε προσθήκη υλικού που θα προκύψει μετά την ημέρα δημοσίευσης (17/7/08) θα σημαίνεται όπως αυτή (πράγμα που, φυσικά, δε θα γίνεται με ορθογραφικές διορθώσεις, καλύτερες διατυπώσεις, κ.λπ. ή προσθήκη παλαιού υλικού που είχα παραλείψει να συμπεριλάβω κατά τη συγγραφή).

[62] Ο διακρινόμενος για το νεοτεριστικό αρχιτεκτονικό του σχέδιο μη αποπερατωμένος ενοριακός ναός στην Παλιά Πεντέλη (οδός Βασ. Γεωργίου Β΄) είναι αφιερωμένος ομού στον 'Αγιο Σεραφείμ και στον Προφήτη Ηλία. Λέτε να μην πρόκειται για εφαρμογή της "επιτροπικής" συνταγής «μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια», αλλά να κρύβεται αιρετικός δάκτυλος με τοπική διαχρονική δράση;

Αλλά, για να σοβαρευτούμε, το πόσο πρέπει να μας προβληματίζουν οι δύο τράπεζες, έστω κι αν τα ναΰδρια είναι ναΰδριο, μπορεί να διαπιστωθεί αν βάλουμε σε μηχανή εύρεσης "δύο 'Αγιες Τράπεζες" (ή και "δισυπόστατη εκκλησία", "δισυπόστατος ναός").

http://www.anthosorthodoxias.net/forum/viewtopic.php?p=5888

http://www.holiday.gr/gr/place6.php?place_id=122

http://www.oreinatrikala.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=31  http://195.251.30.202:8080/dspace/bitstream/123456789/416/1/Giwta.pdf

http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ecom1_1_25/01/2008_219749

Τελικά, φαίνεται ότι δεν είναι και τόσο ασυνήθιστο.

[63] Εσχάτως (στα τέλη Απριλίου 2007 και τη νύχτα 12 προς 13/7/07), υπήρξε δραστηριότητα στη σήραγγα ΙΙΙ (νοτιοανατολικά της Σπηλιάς). Την πρώτη φορά έπρεπε να είσαι παρατηρητικός, αλλά τη δεύτερη υπήρχαν πολλά μαύρα κεριά, φαναράκια με ρεσό, λιβάνι, κ.λπ. μέχρι και απήγανος. Ερωτώ: αν οι άγνωστοι ήταν σοβαροί σε ό,τι κι αν έκαναν, γιατί παράτησαν όλα αυτά τα κατάφωρα ίχνη; (Μάλιστα, στο βάθος της σήραγγας άφησαν ένα κερί αναμμένο επί 24 ώρες σχεδόν, που τράβηξε την προσοχή πολλών επισκεπτών στα κατάλοιπα της τελετής). Το ότι πολλοί βάζουν το χέρι τους για να δημιουργούν εντυπώσεις είναι δεδομένο: κι εδώ, στις 16/7 κάποιος είχε τοποθετήσει χαρτάκι με το όνομα μιας Α.Π. δίπλα στο κουτί με τα καρβουνάκια ώστε να γίνει αντιληπτό (το ότι δεν υπήρχε εκεί αποδεικνύεται από τις φωτογραφίες που είχα τραβήξει την προηγούμενη φορά). Αν κάποιοι προσπαθούν πραγματικά να ασκήσουν μαγικές πρακτικές, υποθέτω πως θα κάνουν ό,τι μπορούν για να εξαφανίσουν κάθε ίχνος της παρουσίας τους. Είδα στις 23/7/07 πως αυτοί (ή άλλοι, γιατί υπήρξαν διαφορές) επανήλθαν. Αυτή τη φορά μεταξύ άλλων έκαψαν κεριά διαφόρων χρωμάτων (λευκό, μπλε, κόκκινο· μαύρο δεν είδα). Επίσης, άναψαν στικς διαφόρων χρωμάτων και αρωμάτων.

 

Μερικά από τα ευρήματα στη σήραγγα ΙΙΙ (εξαιρούνται τα μαλλιά κάτω αριστερά στη δεύτερη φωτο [βλ. εδώ, σημ. 17]).

Και, φυσικά, όταν συνάντησα επιτόπου κάποιους νέους (με παρουσία στο διαδίκτυο) να παρατηρούν τα κατάλοιπα της τελετής, ήδη τα είχαν συνδέσει με σκόρπια φτερά και πούπουλα, δηλαδή είχαμε και "βεβαιωμένη" θυσία πτηνών, μόνο που αυτά προέρχονταν από πέρδικες που συνηθίζουν να μπαίνουν στη σήραγγα για να κάνουν τα αγαπημένα τους χωματόλουτρα!

Τα ίχνη που αφήνουν οι πέρδικες στο χώμα.

Τα επόμενα χρόνια υπήρξαν σποραδικά ευρήματα πιο domestic μαγείας, όπως σχήματα στο έδαφος με αλάτι, αλεύρι, αλλά και ...ρύζι (!) όπως στην επόμενη φωτο.

[64] Μετά τη συγγραφή του κεφαλαίου, πληροφορήθηκα από αξιόπιστη πηγή πως υπήρξε δράση διαφόρων ανεξάρτητων μικρών ομάδων γύρω στο 1990. Όμως η τελετουργική τους δραστηριότητα δεν είχε καμία σχέση με όσα διαδίδονται. Απλώς έκαναν χρήση του τόπου, που υπέθεταν πως ήταν ιδιαίτερα επιβοηθητικός, για πειραματικούς - ερευνητικούς σκοπούς. Και, φυσικά, δεν άφηναν πίσω τους ίχνη (δηλαδή σκουπίδια), όπως κάνουν οι σημερινοί.

Ο ενεργειακός κώνος (και στην ένθετη η ενεργειακότερη γέμισή του). Συνδυασμός οργόνης και Σπηλιάς.

Επί τη ευκαιρία, να προσθέσουμε πως εσχάτως διενεργούνται εντός της Σπηλιάς απόπειρες εντοπισμού κάποιων πραγμάτων με χρήση "μεταφυσικών" μεθόδων.

(βλ. http://www.ekathimerini.gr/4Dcgi/4Dcgi/_w_articles_civ_11_01/11/2007_247188).

Όμως, καλύτερα να μην πούμε περισσότερες λεπτομέρειες, για να διατηρήσουμε ένα στοιχειώδες επίπεδο. Λυπηρά σημεία (της παθογένειας) των καιρών με δυσμενή πρόγνωση.

 

ΤΜΗΜΑΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ